PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AL-MA’AARIJ BEKASI TIMUR

Authors

  • Hera Oktaviani STIT Al-Marhalah Al ’Ulya Bekasi
  • Yuli Pujianti STIT Al-Marhalah Al-'Ulya Bekasi
  • Sofia Trisna Sazain STIT Al-Marhalah Al-‘Ulya Bekasi
  • Sabila Nur Masturah STIT Al-Marhalah Al-‘Ulya Bekasi
  • Nabil STIT Al-Marhalah Al-‘Ulya Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.38153/alhanin.v3i2.129

Keywords:

Permainan Tradisional, Keterampilan Sosial

Abstract

Early Childhood Education is a crucial first step for children in their social development. Social skills play a vital role in early childhood learning as children learn to navigate new environments, adapt to new people, and prepare themselves for future schooling. Early Childhood Education provides a foundation for children to develop the necessary skills and readiness to progress to the next level of education.

This study focuses on the social skills of children aged 5-6 years at Al-Ma'aarij Kindergarten in East Bekasi. It examines the impact of traditional games on the social skills of children in the 5-6 year old group (Group B). The study only involves one group, which is the 5-6 year old group.

The research method used in this study is quantitative experimentation, with the purposive sampling technique. Purposive sampling is where the researcher chooses a sample group based on predetermined criteria. In this study, the sample group consisted of children with insufficient social skills. The primary sources of data were the researchers' field observations and the results of instruments used to observe children. The secondary data were obtained from reference books and journals related to social skills and traditional games. To calculate the research data, the researchers conducted a normality test using the Liliefors test and a homogeneity test using the F test.

References

Agusniatih, A., & Manopa, J. M. (2019). Keterampilan Sosial Anak Usia Dini: Teori dan Metode Pengembangan. EDU PUBLISHER.

Bahfen, M. (2020). Meningkatkan keterampilan sosial melalui permainan logico. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 36–49.

Cahyono, T. (2012). Permainan Tradisional anak-anak sebagai objek dalam karya seni grafis.

Dharmamulya, S. (2004). Permainan tradisional jawa. Kepel Press.

Hapidin, H., & Yenina, Y. (2016). Pengembangan model permainan tradisional dalam membangun karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10(2), 201–212.

Hapidin, Nadar, W., & dkk, Y. P. (2016). Manajemen Pendidikan TK/PAUD. http://www.pustaka.ut.ac.id/lib/paud4303-manajemen-pendidikan-tk/

Hapidin, Y. P. (2019). Bahan ajar metode penelitian kuantitatif: perspektif pendidikan anak usia dini. Yayasan Al Hanin Press.

Istianti, T. (2018). Pengembangan Keterampilan Sosial Untuk Membentuk Prilaku Sosial Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1).

Khadijah, M. A., & Jf, N. Z. (2021). Perkembangan sosial anak usia dini teori dan strateginya. Merdeka kreasi group.

Meli, M., Masturah, S. N., & Yuli, Y. (2022). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL ANAK USIA 4-5 TAHUN MELALUI PERMAINAN PETAK UMPET (PENELITIAN TINDAKAN KELAS DI PAUD AISYAH JONGGOL, KABUPATEN BOGOR). Al Hanin, 2(1), 1–7.

My, W., & Pujianti, Y. (2021). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK USIA 5–6 TAHUN MELALUI MEDIA KARTU KATA (PENELITIAN TINDAKAN KELAS DI TK PURI HASANA, BEKASI BARAT, 2021). Al Hanin Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 59–67.

Nabil, N. (2020). Dinamika Guru Dalam Menghadapi Media Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Almarhalah| Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51–62.

Pramudyani, A. V. R. (2018). Kurikulum Holistik Integratif Berbasis Permainan Tradisional Pada Paud Di Yogyakarta. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2), 86. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v10i2.17910

Pujianti, Y., Nadar, W., & Wijaya, P. K. (2023). Melestarikan Permainan Tradisional sebagai Kearifan Lokal dalam Menstimulasi Perkembangan Anak Usia Dini di SPS Tunas Mulia Bantar Gebang. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 3(2), 134–142.

Ramadhani, P. R., & Fauziah, P. Y. (2020). Hubungan Sebaya Dan Permainan Tradisional Pada Keterampilan Sosial Dan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1011. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.502

Rozana, S., & Bantali, A. (2020). Stimulasi perkembangan anak usia dini: melalui permainan tradisional engklek. Edu publisher.

Waluyo, A. N., Permanasari, A. T., & Rosidah, L. (2017). Meningkatkan kecerdasan interpersonal anak usia 5-6 tahun melalui permainan tradisional. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 81–90.

Wulansari, B. Y. (2017). Pelestarian Seni Budaya Dan Permainan Tradisional Melalui Tema Kearifan Lokal Dalam Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 2(1).

Downloads

Published

2023-05-29

How to Cite

Hera Oktaviani, Pujianti, Y., Sofia Trisna Sazain, Sabila Nur Masturah, & Nabil. (2023). PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AL-MA’AARIJ BEKASI TIMUR. Al Hanin, 3(2), 99–108. https://doi.org/10.38153/alhanin.v3i2.129

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)