MEMBANGUN HUMANISME TEOSENTRIS PADA ANAK MADRASAH IBTIDAYAH DALAM MERDEKA BELAJAR
DOI:
https://doi.org/10.38153/xqw85m19Keywords:
Building, Theocentric Humanism, Madrasah Ibtidaiyah, Independent LearningAbstract
Education in Madrasah Ibtidaiyah should foster faith awareness, creativity, and noble character, not merely memorization, by balancing cognitive, emotional, and spiritual aspects. The learning process needs to be more democratic so that children can develop their potential, character, and personality in accordance with their natural disposition through a theocentric humanism approach that integrates human values and divine unity. Theocentric humanism in Madrasah Ibtidaiyah within the independent learning framework emphasizes developing children’s natural disposition as active subjects oriented toward God, with the principle of life balance. Its implementation can be realized through methods such as playing, storytelling, singing, role modeling, and habituation both inside and outside the classroom. The ultimate goal is to shape a generation with noble character (akhlaq karimah), growing holistically and grounded in monotheism (tawhid).
References
Abdillah, R. (2017). Analisis Teori Dehumanisasi Pendidikan Paulo Freire. Jaqfi: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 1–21.
Achmadi. (2012). Islam Sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan. Aditya Media dengan IAIN Walisongo Press.
Achmadi. (2017). Ilmu Pendidikan Sebuah Pengantar. CV. Saudara.
Achmadi. (2022). Ideologi Pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.
Arbayah, A. (2015). Model Pembelajaran Humanistik. Dinamika Ilmu: Jurnal Pendidikan, 13(2).
Armai, A. (2017). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Ciputat Press.
Asrohah, H. (2017). Sejarah Pendidikan Islam. Logos.
Berg, J. S. (2014). Brain Games for Toddlers. Erlangga.
Boisard, M. A. (2018). Humanisme Dalam Islam. Bulan Bintang.
Darajat, Z. (2015). Ilmu Jiwa Agama. PT. Bulan Bintang.
Fahmi, M. (2015). Islam Transendental: Menelusuri Jejak-jejak Pemikiran Islam Kuntowijoyo. Pilar Media.
Fauziyah, N. L., Nabil, N., & Syah, A. (2022). Analisis Sumber Literasi Keagamaan Guru PAI Terhadap Siswa Dalam Mencegah Radikalisme Di Kabupaten Bekasi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 503–517.
Gunawan, A. W. (2019). Genius Learning Strategy. Gramedia Pustaka Utama.
Gunawan, H. (2016). Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasi. Alfabeta.
Hurlock, E. B. (2016). Child Development, Sixty Edition Internasional Students (146th ed.). Graw–Hill, Kogakusa, LTD.
Husein, A. R. (2012). Hak Anak Dalam Islam. Fikahati Aneka.
Ismail, S. M. (Ed.). (2011). Paradigma Pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.
Kementerian Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009 tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.
Kurnialoh, N. (2024). Humanisme Teosentris dalam Ideologi Pendidikan Islam. Ma’rifah: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Peradaban, 2(1). https://doi.org/10.64173/mrf.v2i1.107
Mas’ud, A. (2016). Menuju Paradigma Islam Humanis. Gama Media.
Mas’ud, A. (2018). Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik: Humanisme Religius Sebagai Paradigma Pendidikan Islam. Gama Media.
Muhaimin. (2017). Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.
Mursy, M. S. (2018). Seni Mendidik Anak. Arroyan.
Nabil, N. (2020). Dinamika Guru Dalam Menghadapi Media Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Almarhalah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51–62.
Nahlawi, A. al-. (2016). Prinsip-prinsip dan metode Pendidikan Islam dalam Keluarga, di Sekolah, dan di Masyarakat. Diponegoro.
Poerwadarminta. (2012). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Rahman, F. (2015). Islam dan Modernitas Tentang Transformasi Intelektual. Pustaka.
Sample, B. (2019). Revolusi Belajar Untuk Anak. Kaifa.
Sanjaya, W. (2022). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (Cet. ke-8). Kencana Prenada Media.
Shaleh, A. R. (2017). Psychology: Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Kencana.
Stanton, C. M. (2019). Higher Learning in Islam: The Classical Period, AD. 700-1300. Rowman and Littlefield Inc.
Syah, M. (2020a). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. PT Remaja Rosdakarya.
Syah, M. (2020b). Psychologi Belajar. Grafindo Pesada.
Tafsir, & others. (2012). Moralitas Al-Qur’an dan Tantangan Modernitas: Telaah Atas Pemikiran Fazlur Rahman, Al-Ghazali, dan Isma’il Raji Al-Faruqi. Gama Media Bekerjasama dengan Program Pasca Sarjana IAIN Walisongo.
Tongat, & others. (2018). Intelektualisme Profetik (Respons terhadap Isu-isu Kontemporer di Seputar HAM, Radikalisme, Ekologi, dan Pendidikan). UMM Press.
Wrequena, K., & Miller, L. (2015). Good Kid, Bad Behaviour: Strategi Jitu Membangun Disiplin Anak. Prestasi Pustakarya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 M Fatwa, Istinaroh, Nur Khasan, Mukhrodi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.