METODE KREATIF PEMBELAJARAN DARING

Muhammad Irfan Zain, Imas Kania Rahman, Abas Mansur Tamam

Abstract


ABSTRACK

The research inthis article describes the  concept of online learning, its background, online learning as a model of today's learning, the importance of understanding learning technology in carrying out learning activities, especially online, the importance of fostering student creativity for the success of online learning activities, positive things obtained by applying online learning patterns, problems in learning  online and patterns of addressing these issues.

The research in this article was carried out using the literature study method, exploring data sources from various literature both from journals, books and articles from various sites that raised themes relevant to this article.

From the research conducted, it is known that Islam is a religion that always encourages humans to make positive innovations for life by utilizing the natural world that Allah has made to support and facilitate their life activities, including in the field of education.

The development of the times with various living phenomena and their very dynamic problems has triggered major changes in all lines of life, including in the world of education. As a religion that encourages positive dynamism, Islam instructs its adherents to learn and broaden their literacy insights about learning technology.

It is hoped that the establishment of good literacy insights about learning technology can be a good means in implementing the current new era learning model, namely with an online learning system.

 

Keywords: learning, online, technology, education.

 

ABSTRAK

Penelitian dalam artikel ini mendeskripsikan tentang konsep pembelajaran daring, latar belakangnya, pembelajaran daring sebagai sebuah model pembelajaran masa kini, pentingnya memahami teknologi pembelajaran dalam melakukan kegiatan pembelajaran khususnya secara daring, pentingnya menumbuhkan kreativitas peserta didik untuk kesuksesan kegiatan pembelajaran secara daring, hal-hal positif yang didapatkan dengan penerapan pola pembelajaran daring, masalah-masalah dalam pembelajaran daring dan pola penanganan masalah-masalah tersebut.

Penelitian dalam artikel ini dilakukan dengan menggunakan metode studi kepustakaan, menggali sumber-sumber data dari berbagai literatur baik dari jurnal, buku dan artikel-artikel dari berbagai situs yang mengangkat tema yang relevan dengan artikel ini.

Dari penelitian yang dilakukan diketahui bahwa agama Islam adalah agama yang senantiasa mendorong manusia untuk melakukan inovasi-inovasi positif bagi kehidupan dengan memanfaatkan alam raya yang telah Allah jadikan untuk menunjang dan memudahkan aktivitas hidup mereka termasuk dalam bidang pendidikan.

Perkembangan zaman dengan berbagai fenomena hidup dan permasalahannya yang sangat dinamis telah memicu terjadinya perubahan yang besar dalam segala lini kehidupan termasuk dalam dunia pendidikan. Sebagai agama yang mendorong adanya dinamisasi yang positif, Islam memerintahkan pemeluknya untuk mempelajari dan mempeluas wawasan literasi mereka tentang teknologi pembelajaran.

Diharapkan dengan terbangunnya wawasan literasi yang baik tentang teknologi pembelajaran dapat menjadi sarana yang baik dalam pelaksanaan model pembelajaran era baru saat ini, yaitu dengan sistim pembelajaran daring.

 

Keyword: pembelajaran, daring, teknologi, pendidikan