RELEVANSI DIMENSI ETIKA SOSIAL DALAM INTERPRETASI AL-AZHAR OLEH HAMKA

Authors

  • Eska Hifdiyah Sahal Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Asri Sulastri Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati

DOI:

https://doi.org/10.38153/almarhalah.v7i2.121

Keywords:

Tafsir Al-Azhar, Adab Ijtima'i Style, Hamka

Abstract

This study aims to identify the style of social ethics, referred to as Adab Ijtima'i, contained in Hamka's Al-Azhar commentary. In addition, this study also aims to show that Hamka's tafsir Al-Azhar is characterized by the Adab Ijtima'i approach. The method of interpretation referred to as al-Adab al-Ijtima'ī mainly aims to explain the social instructions given in the Qur'ān. Moreover, the aim is to address and resolve social issues by providing these guidelines in a clear and pragmatic manner that can be easily understood and implemented in daily life. The key element in understanding tafsir adab al-ijtima'i is the harmonious integration of Quranic teachings with people's life behaviors, traditions, and cultural frameworks.   This integration facilitates the application of these principles in the problem-solving process. In tafsir al-Azhar, Hamka uses the tafsir adabi ijtima'i approach to examine and explain the verses of the Quran. These clues can be found in various interpretations, which include legal verses and lyric poems referred to as Kauniyah.

References

Afroni, S. (2018). Teknik Interpretasi Dalam Tafsir Al Qur’an Dan Potensi Deviasi Penerapannya Menurut Ilmu Dakhil. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 3(01).

Ag, S. M., & Wardani, M. A. (2017). Tafsir Nusantara. LKIS PELANGI AKSARA.

Aini, S. (2020). Studi Corak Adābi Ijtimā’ī dalam Tafsir Al-Azhar Karya Hamka. Al-Kauniyah, 1(1), 77–92.

Alfiyah, A. (2017). Metode Penafsiran Buya Hamka Dalam Tafsir Al-Azhar. Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin, 15(1), 25–35.

Arifiah, D. A. (2021). Karakteristik Penafsiran Al-Qur’an Dalam Tafsir an-Nur dan Al-Azhar. El-Umdah, 4(1), 93–110.

Atabik, A. (2014). Perkembangan tafsir modern di indonesia. Jurnal Hermeneutik Kudus, 8(2).

Azima, F. (2017). Semantik Al-Qur’an (Sebuah Metode Penafsiran). TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 1(1), 45–73.

Bachtiar, T. A. (2018). Islamisasi Penulisan Sejarah: Survey Gagasan Hamka dan Ahmad Mansur Suryanegara. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 2(2), 138–153.

Badruzaman, A., & Aziz, T. (2020). THE LOCALITY OF TAFSÎR AL-AZHÂR HAMKA: An Analitical Study of Surah Âli ‘Imrân Interpretation. Ulul Albab, 21(1), 158.

Budiyanto, T. (2020). Hermeneutika Hadist: Studi Pemikiran Muhammad Iqbal. Khulasah: Islamic Studies Journal, 2(1).

Fitrah, M. & others. (2018). Metodologi penelitian: Penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).

Gusmian, I. (2013). Khazanah Tafsir Indonesia; dari Hermeneutika hingga Ideologi. Lkis Pelangi Aksara.

Hartono, H. (2022). Analisis Tafsir, Ta’wil dan Hermeneutika dalam Keberlanjutan Sains. As-Syifa: Journal of Islamic Studies and History, 1(2), 01–11.

Hasanah, U., Resky, M., Rahmatika, Z., Nugroho, R. S., Isti’ana, A., Susilawati, B., Asroni, A., & others. (2023). Pengantar Studi Islam. Global Eksekutif Teknologi.

Hidayat, S., & Anwar, C. (2023). Konsep Evaluasi dan Pengawasan dalam Pendidikan Islam Perspektif Al-Quran. Change Think Journal, 1(04), 362–373.

Hidayati, H. (2018). Metodologi Tafsir Kontekstual Al-Azhar Karya Buya Hamka. El-Umdah, 1(1), 25–42.

Jambak, F. F. (2017). Filsafat Sejarah Hamka: Refleksi Islam dalam Perjalanan Sejarah. Jurnal Theologia, 28(2), 255–272.

KARIM, H. A. (2021). Menilik Pengelolaan Dan Pelaksanaan Ibadah Sebagai Sarana Psikoterapi Dalam Islam. Al Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 12(1), 15–36.

Khobir, A. (2017). Pandangan Ibnu Hazm Al-Andalusi tentang Etika Religius dan Aktualisasinya dalam Pendidikan. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 252–272.

Kurniandini, S., Chailani, M. I., & Fahrub, A. W. (2022). Pemikiran Ibnu Khaldun (Pragmatis-Instrumental) Tentang Pendidikan Dan‎ Relevansinya Dengan Dunia Modern. Jurnal Pendidikan, 31(3), 349–360.

Malkan, M. (2009). Tafsir Al-Azhar: Suatu Tinjauan Biografis Dan Metodologis. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 6(3), 359–376.

Mas’ud, H., Husaini, A., & Saefuddin, D. (2014). Metode Pengajaran Sejarah Menurut Hamka. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 61–84.

Muhibuddin, M. (2022). Konsep pendidikan karakter Hasan Al-Banna dan relevansinya dengan pendidikan karakter di Indonesia. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan, 9(2), 210–233.

Muhtarom, A., Fuad, S., & Latif, T. (2020). Moderasi beragama: Konsep, nilai, dan strategi pengembangannya di pesantren. Yayasan Talibuana Nusantara.

Murni, D. (2015). Tafsir Al-Azhar (Suatu Tinjauan Biografis dan Metodologis). Syahadah: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Keislaman, 3(2).

Nabil, N. (2020). Dinamika Guru Dalam Menghadapi Media Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Almarhalah| Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51-62.

Nur’aeni, U. (2021). Kontekstualisasi Miskomunikasi Dalam Al-Qur’an (Studi Atas Tafsir Al-Qur’an Tematik Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Kementerian Agama RI). Nun: Jurnal Studi Alquran Dan Tafsir Di Nusantara, 7(1), 1–26.

Nurjanah, N., Nivacindera, S. E., Fahriza, R., Farida, N. A., & others. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Menjaga Nilai Moral Remaja. HAWARI: Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 4(1), 72–92.

Pamungkas, M. I. (2023). Akhlak Muslim Modern: Membangun Karakter Generasi Muda. Marja.

Parah, N. (2016). Konsep Ahl Al-Kitab Menurut Pemikiran Rasyid Ridha Dalam Tafsir Al-Manar. Rausyan Fikr: Jurnal Ilmu Studi Ushuluddin Dan Filsafat, 12(2), 221–249.

Rahman, A. (2013). Pendidikan Sejarah Dan Karakter Bangsa Belajar Keteladanan Hidup Dari Ketokohan Natsir Dan Buya Hamka. Sosiohumaniora, 15(3), 337–347.

Rusmiyati, H. (2015). KARAKTER DAN ETIKA KONSELOR MENURUT HAMKA (Studi Analisis Ayat-ayat Nasihat dan Irsyad dalam Tafsir Al-Azhar). Jurnal Al-Shifa Bimbingan Konseling Islam, 6(2), 245–274.

Said, H. A. (2022). Diskursus munasabah Alquran: Dalam tafsir Al-Mishbâh. Amzah.

Suharyat, Y., & Asiah, S. (2022). Metodologi Tafsir Al-Mishbah. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(5).

Supriadi, S. (2017). Konsep Pembaruan Sistem Pendidikan Islam Menurut Muhammad ‘Abduh. Kordinat, 15(1), 31–60.

Supriono, I. A., & Rusdiani, A. (2019). Implementasi Kegiatan Menghafal Al-Qur’an Siswa di LPTQ Kabupaten Siak. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 4(1), 54–64.

Sutoyo, S. (2015). Tasawuf Hamka dan rekonstruksi spiritualitas manusia modern. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 108–136.

Yanggo, H. T. (2016). Al-Qur’an sebagai Mukjizat Terbesar. Misykat, 1(2), 271161.

Downloads

Published

2023-11-08

How to Cite

Eska Hifdiyah Sahal, & Asri Sulastri. (2023). RELEVANSI DIMENSI ETIKA SOSIAL DALAM INTERPRETASI AL-AZHAR OLEH HAMKA. Almarhalah | Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 221–235. https://doi.org/10.38153/almarhalah.v7i2.121

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.