PEMAHAMAN GURU PAUD TENTANG PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA 4-6 TAHUN DI PAUDQ BEKASI TIMUR

Authors

  • Enih Hartiani Author
  • Siti Aminah Author
  • Fitri Wulandari STIT Al-Marhalah Al'ulya Bekasi Author
  • Ade Suamah Author
  • Mimi Handayani Author
  • Uswatun Hasanah Author
  • Kikin Sakinatul Kirom Author
  • Nabil Nabil Author

DOI:

https://doi.org/10.38153/0zk4fb94

Abstract

This study aims to describe PAUD teachers’ understanding of the social-emotional development of children aged 4–6 years in PAUDQ East Bekasi. The research employed a descriptive quantitative method using a Likert scale questionnaire. The results showed that 85% of teachers understood the basic concepts of social-emotional development and applied strategies such as role-playing, group discussion, and storytelling. However, only 62% had optimal lesson planning to support this aspect. About 78% of teachers expressed the need for further training. The findings highlight the importance of continuously strengthening teachers’ pedagogical competence to effectively and contextually support young children's social-emotional development.

References

Amelia, E., Rahman, T., & Loita, A. (2023). Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Peran. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 430–437.

Haryono, M. (2020). Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Melalui Permainan Puzzle Angka Pada Anak Usia 4-5 Tahun Kota Bengkulu. Journal Of Dehasen Educational Review, 1(1), 5–11.

Herdian, H., & Listiana, A. (2024). Implementasi Psikologi inklusif dalam Pengembangan Keterampilan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Journal on Early Childhood, 7(2), 628–636. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i2.649

Herdiyana, R., Lestari, R., & Bahrum, M. (2023). Psikologi Perkembangan Sosial terhadap Emosional pada Anak Usia Dini. Banun Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 23–30.

Luvita, Z. O., & Rahma, A. (2025). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak di TK Aba Sekampung Lampung Timur. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 91–115.

Maria, I., & Amalia, E. R. (2018). Perkembangan aspek sosial-emosional dan kegiatan pembelajaran yang sesuai untuk anak usia 4-6 tahun.

Nabil. (2020). Dinamika Guru Dalam Menghadapi Media Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Almarhalah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51–62.

Nugrahaningtyas, R. D. (2014). Perkembangan Sosial-Emosional Anak Usia 4-6 Tahun Di Panti Asuhan Benih Kasih Kabupaten Sragen. BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2).

Nurhasanah, Jailani, M. S., & Zukhairina. (2023). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pengembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini 5-6 Tahun. Jurnal DZURRIYAT Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 101–108. https://doi.org/10.61104/jd.v1i1.29

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan sosial emosi pada anak usia prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103–111.

Pujianti, R., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2021). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Selama Pembelajaran Jarak Jauh Di Raudhatul Athfal. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 117–126. https://doi.org/10.32678/assibyan.v6i2.9843

Rahmi, P. (2020). Mengembangkan kecerdasan sosial dan emosinal anak usia dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 19–44.

Sari, D. Y., Nakita, I. T., & Rahma, F. (2022). Pemahaman guru dalam proses penilaian perkembangan anak usia dini. PERNIK, 5(2), 25–37.

Solihat, A., Risna, I., & Laili, M. M. (2025). Analisis Pola Asuh Otoriter terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di PAUD BKB Kemas Pancasona Desa Ukirsari. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 61–70.

Srinitami, E., Jamil, Z. A., & Ulfah, S. M. (2019). Analisis Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Di Raudatul Athfal Nurul Islam Kelurahan Tanjung Pasir Kecamatan Danau Teluk Kota Jambi. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 73–78.

Sukatin, Q. Y. H., Alivia, A. A., & Bella, R. (2020). Analisis psikologi perkembangan sosial emosional anak usia dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 156–171.

Downloads

Published

2025-09-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

PEMAHAMAN GURU PAUD TENTANG PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA 4-6 TAHUN DI PAUDQ BEKASI TIMUR. (2025). Al Hanin, 5(2), 50-58. https://doi.org/10.38153/0zk4fb94

Most read articles by the same author(s)