PEMAHAMAN GURU PAUD TENTANG PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA 4-6 TAHUN DI PAUDQ BEKASI TIMUR
DOI:
https://doi.org/10.38153/0zk4fb94Abstract
This study aims to describe PAUD teachers’ understanding of the social-emotional development of children aged 4–6 years in PAUDQ East Bekasi. The research employed a descriptive quantitative method using a Likert scale questionnaire. The results showed that 85% of teachers understood the basic concepts of social-emotional development and applied strategies such as role-playing, group discussion, and storytelling. However, only 62% had optimal lesson planning to support this aspect. About 78% of teachers expressed the need for further training. The findings highlight the importance of continuously strengthening teachers’ pedagogical competence to effectively and contextually support young children's social-emotional development.
References
Amelia, E., Rahman, T., & Loita, A. (2023). Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Peran. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 430–437.
Haryono, M. (2020). Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Melalui Permainan Puzzle Angka Pada Anak Usia 4-5 Tahun Kota Bengkulu. Journal Of Dehasen Educational Review, 1(1), 5–11.
Herdian, H., & Listiana, A. (2024). Implementasi Psikologi inklusif dalam Pengembangan Keterampilan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Journal on Early Childhood, 7(2), 628–636. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i2.649
Herdiyana, R., Lestari, R., & Bahrum, M. (2023). Psikologi Perkembangan Sosial terhadap Emosional pada Anak Usia Dini. Banun Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 23–30.
Luvita, Z. O., & Rahma, A. (2025). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak di TK Aba Sekampung Lampung Timur. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 91–115.
Maria, I., & Amalia, E. R. (2018). Perkembangan aspek sosial-emosional dan kegiatan pembelajaran yang sesuai untuk anak usia 4-6 tahun.
Nabil. (2020). Dinamika Guru Dalam Menghadapi Media Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Almarhalah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51–62.
Nugrahaningtyas, R. D. (2014). Perkembangan Sosial-Emosional Anak Usia 4-6 Tahun Di Panti Asuhan Benih Kasih Kabupaten Sragen. BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2).
Nurhasanah, Jailani, M. S., & Zukhairina. (2023). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pengembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini 5-6 Tahun. Jurnal DZURRIYAT Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 101–108. https://doi.org/10.61104/jd.v1i1.29
Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan sosial emosi pada anak usia prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103–111.
Pujianti, R., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2021). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Selama Pembelajaran Jarak Jauh Di Raudhatul Athfal. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 117–126. https://doi.org/10.32678/assibyan.v6i2.9843
Rahmi, P. (2020). Mengembangkan kecerdasan sosial dan emosinal anak usia dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 19–44.
Sari, D. Y., Nakita, I. T., & Rahma, F. (2022). Pemahaman guru dalam proses penilaian perkembangan anak usia dini. PERNIK, 5(2), 25–37.
Solihat, A., Risna, I., & Laili, M. M. (2025). Analisis Pola Asuh Otoriter terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di PAUD BKB Kemas Pancasona Desa Ukirsari. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 61–70.
Srinitami, E., Jamil, Z. A., & Ulfah, S. M. (2019). Analisis Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Di Raudatul Athfal Nurul Islam Kelurahan Tanjung Pasir Kecamatan Danau Teluk Kota Jambi. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 73–78.
Sukatin, Q. Y. H., Alivia, A. A., & Bella, R. (2020). Analisis psikologi perkembangan sosial emosional anak usia dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 156–171.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Enih Hartiani, Siti Aminah, Fitri Wulandari, Ade Suamah, Mimi Handayani, Uswatun Hasanah, Kikin Sakinatul Kirom, Nabil Nabil (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.