PERAN ORANG TUA DALAM MENDUKUNG PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.38153/alhanin.v5i1.214Abstract
Parental involvement in supporting the cognitive development of early childhood within the family environment remains relatively low. This study aims to identify the role of parents in providing cognitive stimulation and to describe effective forms of parental involvement in supporting children's intellectual development from an early age. The method used is a literature review, with data collected through a systematic search of books, scientific journals, and relevant research findings from the last five years. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, and qualitative conclusion drawing. The findings indicate that active parental roles in interacting, guiding, and creating a supportive home environment significantly influence the optimization of children's cognitive functions. The conclusion of this study emphasizes that parental involvement in caregiving that incorporates cognitive stimulation—through educational play, communication, and the cultivation of critical thinking—serves as a key factor in shaping children's thinking abilities and lays the foundation for future academic success.
References
Arumsari, D. N., & Hidayati, N. (2022). Hubungan keterlibatan orang tua dalam kegiatan bermain edukatif dengan kemampuan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 45–54.
Arumsari, N., & Hidayati, S. (2022). Hubungan keterlibatan orang tua dalam bermain edukatif terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Pustaka Anak Cerdas.
Handayani, L. (2023). Strategi stimulasi perkembangan kognitif anak usia dini. Prenadamedia Group.
Kusumawati, R. (2022). Peran orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Alfabeta.
Lestari, S., & Ramadhan, A. (2023). Keluarga sebagai fondasi perkembangan anak. Pena Ilmu.
Lestari, W., & Maulida, S. (2022). Literasi orang tua terhadap stimulasi perkembangan anak usia dini di lingkungan keluarga. Jurnal Golden Age, 6(2), 65–72.
Maulana, R., & Fitri, N. (2022). Psikologi perkembangan anak usia dini. Kencana.
Nabil, N. (2020). Dinamika Guru Dalam Menghadapi Media Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Almarhalah| Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51–62.
Nurhayati, E. (2023). Pola pengasuhan orang tua dan dampaknya terhadap perkembangan kognitif anak. Bumi Edukasi.
Pratama, A., & Fitriyani, R. (2023). Kualitas interaksi orang tua-anak dalam mendukung perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 110–118.
Puspitasari, D., & Sari, M. (2021a). Keterlibatan orang tua dalam proses belajar anak usia dini. Pustaka Pelajar.
Puspitasari, D., & Sari, M. Y. (2021b). Pengaruh pendampingan belajar orang tua terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 36–42.
Putri, R., & Ramadhan, H. (2023). Pendidikan keluarga dalam mendukung kognisi anak usia dini. Remaja Rosdakarya.
Rohmah, S., & Latifah, L. (2021). Pengasuhan berbasis stimulasi kognitif. Lembaga Psikologi Anak.
Sari, N., & Hidayat, R. (2021). Pendidikan karakter dalam keluarga. Graha Ilmu.
Supriadi, T. (2020). Teori-teori perkembangan kognitif anak. PT Remaja Rosdakarya.
Wahyuni, D. (2022). Peran lingkungan keluarga terhadap pertumbuhan anak usia dini. Pustaka Edukasi.
Wibowo, S. (2021). Psikologi kognitif anak usia dini: Teori dan aplikasi. Literasi Nusantara.
Wulandari, R., & Kurniawati, D. (2020). Dampak keterlibatan orang tua dalam permainan edukatif terhadap kemampuan berpikir anak usia dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(1), 80–88.
Yuliana, R., & Rahmah, A. (2021). Perkembangan anak usia dini: Perspektif keluarga dan pendidikan. Prenadamedia Group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 SITI ROHMAH, Euis Nurlaela, Iqbal Ramdhoni (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.