STRATEGI STRATEGI PERMAINAN EDUKATIF UNTUK MENSTIMULUS PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI

Authors

  • leni Nurmiyanti Universitas Cendekia Abditama
  • Fatiya Humaira PIAUD FTIK Universitas Cendekia Abditama, Indonesia
  • Imelda Putri Yuliastuti PIAUD FTIK Universitas Cendekia Abditama, Indonesia
  • Mutia Yusfita Habibah PIAUD FTIK Universitas Cendekia Abditama, Indonesia
  • Putri Rosdiatun Nazah PIAUD FTIK Universitas Cendekia Abditama, Indonesia
  • Rahmillah PIAUD FTIK Universitas Cendekia Abditama, Indonesia
  • Siti Nurhalizah PIAUD FTIK Universitas Cendekia Abditama, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.38153/alhanin.v5i1.209

Abstract

This study aims to analyze educational game development strategies to stimulate early childhood cognitive development. This type of research is bibliographic, the data collected in this study are two types of data, namely primary data and secondary data. Data was obtained from library research. The results of the study obtained that educational games are effective in improving thinking, problem-solving, and creativity in early childhood. Development strategies should pay attention to the characteristics of children, including the suitability of content to the stage of cognitive development, interesting interactive features, and challenges that support critical thinking. With the right strategy, educational games can be an interesting and optimal learning tool for children's cognitive development.

References

Dan Pengembangan Bahasa, T. P. K. P. P. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

David, F. R. (2006). Strategic Management: Manajemen Strategis Konsep. Salemba Empat.

Fitriani, D., Pohan, M. N., & Soedirham, O. (2020). Hubungan Faktor Sosial Ekonomi dengan Kunjungan Ibu Balita ke Posyandu di Wilayah Puskesmas Pangkalan Brandan Kabupaten Langkat. KESMAS: Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional (National Public Health Journal), 14(2), 69–74. https://scholarhub.ui.ac.id/cgi/viewcontent.cgi?article=1918&context=kesmas

Friedman, L. S., & Schuctack, M. W. (2006). Kepribadian: Teori Klasik dan Riset Modern. Erlangga.

Haming, M. (2011). Manajemen Produksi Modern. PT. Bumi Aksara.

Hergenhahn, B. R., & Olson, M. H. (2010). Theories of Learning (Teori Belajar). Prenada Media Group.

Hewi, L., & Asnawati, L. (2020). Strategi Pendidik Anak Usia Dini Era Covid-19 dalam Menumbuhkan Kemampuan Berfikir Logis. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.530

King, L. A. (n.d.). Psikologi Umum Sebuah Pandangan Apresiatif. Selemba Humanika.

Mirzaqon, T. A., & Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Expressive Writing. Jurnal BK Unesa, 8(1).

Muljono, D. (2012). Buku Pintar Strategi Bisnis Koperasi Simpan Pinjam. Andi.

Muloke, I. C., Ismanto, A. Y., & Bataha, Y. (2017). Pengaruh alat permainan edukatif (puzzle) terhadap perkembangan kognitif anak usia 5-6 tahun di Desa Linawan Kecamatan Pinolosian Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan. Jurnal Keperawatan, 5(1), 1–6.

Nabil, N. (2020). Dinamika Guru Dalam Menghadapi Media Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Almarhalah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 51–62.

Nimran, U. (1997). Perilaku Organisasi. Citra Media.

Prasetyo, A., & Anisah, A. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital di Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Khazanah: Jurnal Mahasiswa, 13(1), 45–53.

Qadafi, M. (2021). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Sanabil.

Santrock, J. W. (2011). Life–Span Development: Perkembangan Masa Hidup (Edisi 13, Jilid II). Erlangga.

Septiani, E., & Ramadhani, R. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Lectura, 3(2), 125–132. https://journal.unilak.ac.id/index.php/paudlectura/article/view/2007/1250

Sujiono, Y. N., & others. (2004). Metode Pengembangan Kognitif. Universitas Terbuka.

Sumarsono, S. (2003). Management. Third edition. Prentice Hall.

Suyadi. (2010). Psikologi Belajar Anak Usia Dini. PEDAGOGIA.

Suyadi, & Dahlia. (2014). Implementasi dan Inovasi Kurikulum PAUD 2013: Program Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. PT Remaja Rosdakarya.

Terry, G. R. (1992). Dasar-Dasar Manajemen. PT. Bumi Aksara.

Umar, H. (2011). Riset Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi. Gramedia Pustaka Utama.

Veronica, N. (2018). Permainan edukatif dan perkembangan kognitif anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49–55.

Wijayanti, A. R., & Edmiandini, U. F. (2017). Hubungan Sikap Ibu Tentang Stimulasi Perkembangan Dengan Tahap Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Kebidanan, 10, 8. http://jurnal.stikeswilliambooth.ac.id/index.php/Keb/article/view/200

Wiryokusumo, I., & Mandilika, J. (1982). Kumpulan-Kumpulan Pemikiran dalam Pendidikan. CV. Rajawali.

Yamin, H. M., & Sanan, S. J. (2010). Panduan Pendidikan Anak Usia Dini. GP Press.

Yunarsih, Y., & Rahmawati, E. Q. (2017). Pengaruh Stimulasi Tumbuh Kembang Ibu yang Menikah Usia Muda Terhadap Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia di Bawah Lima Tahun (Balita). Jurnal Ilmu Kesehatan, 2(1), 83. https://doi.org/10.32831/jik.v2i1.32

Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Downloads

Published

2025-07-04

How to Cite

Nurmiyanti, leni, Fatiya Humaira, Imelda Putri Yuliastuti, Mutia Yusfita Habibah, Putri Rosdiatun Nazah, Rahmillah, & Siti Nurhalizah. (2025). STRATEGI STRATEGI PERMAINAN EDUKATIF UNTUK MENSTIMULUS PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI. Al Hanin, 5(1), 22–33. https://doi.org/10.38153/alhanin.v5i1.209

Issue

Section

Articles